Alfa Romeo GT Veloce 2000

Vinteren 2016/2017

Bilen er klodset op og skildt i (mange) dele

Trækaksler bag – kontrol af lejer OK

Alle bremser skildt ad – bag renoveres totalt

 – Inkl. nye udluftningsdyser

Skift af benzinfilter DONE

Tankmåler skiftes

Omfattende rens af motorrum inkl. motor DONE

Udskiftning af defekt wire til manuel gas / forhøjet tomgang

Armerede bremseslange – 2 for og 1 bag DONE

Lys til nummerplade bygges DONE

Blinklys skiftes (holder defekt)

Køler afmonteret og kontrolleret

Ny termostat – lav-temparatur (Alfaholics)

Komplet ny indsugning – strippet helt ind til topstykket

Sporttragter til karboratorer – 40 mm (Alfaholics)

Ny indsugning / filter GTA (Alfaholics)

Karburatorer renoveret inkl. re-kalibrering

Elektronisk “123” tænding DONE

Nye tændkabler 

Ny tændspole Petronix 3 ohm DONE

Ny motorolie DONE

Ny olie gearkasse DONE

Ny kilerem

Monter radio

Monter USB 12v udtag

Oilcatch tank (Alfaholics)

Tid: Forhåbentlig er den kørende til 1. april 2017 (!)

Juni 2016 – the time has come

Så røg kofangerne og endelig kom det hårde look! Så mangler jeg blot at hente pladerne på “posthuset” og ellers fikse nr. pladelys bag inden næste syn..

……

Bilen blev godkendt d. 10. juni 2016! CO målt til 2,3 så mit udstyr var meget præcist set i lyset af en officiel fejlmargin på 0,5 % point.

……

Tiden nærmer sig d. 10. juni og registrering og kontrol. CO-værdien er målt og justeret, den lå flot på ca. 2,4 – 2,5 såfremt min nye Gunson G4125 måler korrekt.. Men nu tager jeg den med i synshallen og tjekker at vi får samme resultat..

Maj 2016 – more fix

30. maj – hentet hos maler aka Bilveteran her i Malmö. De har gjort et kanon stykke arbejde hele weekend. Dørtrin er fikset og forstærket og motorhjelmen er tip top igen. I morgen d. 31. bliver første tur til kontoret såfremt vejrguderne tillader det.

Derudover laver jeg de første forberedelser til vinterens store projekt, men kan den sænkes 1″ eller ej.. Se her

……

23. maj – stilstand på 3. uge. Afventer fortsat et værksted som vil lave rusten, 2 har meldt pas og afventer oplæg fra et 3. De er helt vilde for at skille den ad og lakerer, men de ved også hvad de skal have for det. Fristen for registreringssyn begynder at nærme sig hastigt…

……

Det lykkedes at få bundpladen af differentialet med en kniv og en hammer ;-) Så er det bare at rense +40 år gammel pakning og samle det hele igen.. Umiddelbart lækker den ikke længere olie ;-)

……

Oil i diff og indstilling af karburatorer igen igen – nu med Carbtune Pro fra England

April 2016 – fix fix fix

Rusten blev banket frem i lyset og karburatoren delvis indstillet, mangler noget grej fra UK før det sidste kan ordnes. Den resterende del af aftenen blev brugt på at splitte mere af kabinen ad..

……

Den 21. april kom dommen. Bilen er godkendt til uden seler bag ;-) i hvert fald på papiret. Der dukkede noget rust op som skal fikses inden den kan komme til endeligt syn, men nu er der et problem mindre i hvert fald.

……

Så skal motoren blot justeres og ellers en ny tur til synshallen og “rigtige” plader. Har efterhånden også brugt en del tid i røret med forsikringsselskabet, myndigheder og på google..

……

Mens det er weekend og alt står stille har den fået 6,25 liter Castrol Classic 20W-50 olie, filter, tændrør og renset (halvdelen af kabinen). Afventer stadig et værksted som kan trimme karburatorerne og tændingen.

……

Den 6. april skrivebords-godkendte Transportstyrelsen importen og synstid booket til d. 13. kl. 8. Herefter udstikkers pladerne og alm. syn kan gennemføres. >> Og så alligevel ikke da der mangler seler bag. Nu er Transportstyrelsen meddelt at jeg søger dispensation til denne regel – havde bilen været 14 mdr. ældre havde det ikke været noget problem. Svartiden er 4 uger og oddsen er ukendt. Til gengæld betyder det 4 ugers stilstand og uvished og ikke mindst manglende forsikring

Derudover var emmisionskravene ikke opfyldt med en co-værdi på 8,1 mod grænsen på 4,5. Mindre godt, men skal kunne løses. Resten af synet blev ikke gennemført så der ligger sikkert noget mere og venter på at blive ordnet.

March 2016 – fixes at my own and pro garage

Track rod end højre (styretøjet) – gummi slidt op. Det hele opgraderes i stedet. Klog beslutning da midtersektionen havde været udsat for vold og var skæv.

Track rods

Defekt dørgreb + vindue (højre) FIXET

Defekt sprinkler – slange for kort + mør FIXET

Defekt horn – stik faldet af i ratstammen + ledning for kort og løs

En lille gennemtæring som skal ordnes – større end antaget…! FIXET

Defekte forlygter – center havde defekte pærer men ellers problemer med at holde lys på alle 4 FIXET

Diverse løse forbindelse (blinklys / lys bag højre, nummerpladelys, blinklys, kabinelys) FIXET

Kobling hænger (undersøges) – smurt op og blev bedre hvorefter stangen der holder pedalen og viderefører kraften knækker… Arrhh ny fra UK på vej hjem. Kobling slidt men ok. Gearkassen har det derimod mindre godt

Gammel olie fra gearkassen ser ikke god ud og kobling er spændt helt op. Meget tyder på ny kobling og renovering af gearkassen til vinter

Differentiale har lidt slør, ikke alvorlig men det skal undersøges 

Lugt fra benzintank – næppe kritisk. Afventer 100 % fuld tank og en status. Uklart om det er tanken benzinslanger, kaburator, filter etc.. Undersøges nærmere. Umiddelbart løst ved at justere motoren.

——————-

March 2016 – the dealer and on the way home from Kurfurstendamm, Berlin later a Thursday night i March

Budget import:

Forsikring (svensk) v. import + synsdag: 460 SEK

Eksportplader + tysk forsikring : 100 EUR

Godkendelse af import hos myndighederne: 600 SEK

Registreringssyn + alm. syn: 3.000 SEK (inkl. omsyn)

Benzin og færge + fly og taxa: ca. 2.200 DKK

Hvis du medregner specialværktøj og diverse fix inden registrering skal du tillægge en god sjat mere. Til gengæld kan værktøjet spare dig for værkstedsregninger på sigt. All in all får du ikke en fin GTV 2000 for under 20.000 EUR, og de kan sagtens koste 25.000 EUR eller mere. Se dagsaktuelle priser på GT Bertone her